Pijn in de bilspier kan erg lastig zijn. Pijn in de bilstreek kan meerdere oorzaken hebben. De billen bestaan immers uit drie bilspieren. Daarnaast kunnen andere lichaamsdelen invloed uitoefen op je billen. Het is dus van belang exact de bilspier pijn te lokaliseren. Als je precies weet waar het zit kunnen we je adviseren wat je moet doen aan deze vervelende pijn.

Waar zit de pijn in de bil?

bilspier pijnHeb je last van bilpijn tijdens het zitten rond de zitbeenknobbel. En is de pijn telkens aanwezig wanneer je begint met sporten? Bij de meeste gevallen verdwijnt deze pijn langzaam tijdens het sporten. Daarnaast hebt voelt de bilspier stijf aan. Deze klachten wijzen op een peesaandoening genaamd tendinopathie van de hamstrings. Deze pijn trekt vaak door naar de achterkant van je been.

Heb je last van pijn die erger wordt tijdens het sporten? En voel je de pijn bij het oprekken van de hamstring? En tijdens het zitten? Dan kan het duiden op een slijmbeursontsteking.




Heb je last van lage rugpijn met uitstraling? Ervaar je daarnaast minder kracht in de spieren en heb je last van een lam of doof gevoel in de bilspier?  Dit wijst van op een zenuwinklemming.  Deze klachten kunnen zich beperken tot de bilspieren maar ook in het hele been gevoeld worden.  Bij deze klachten verwijzen wij je direct door naar uw huisarts of een andere deskundige. Het kan namelijk duiden op een hernia.

Je kunt ook last hebben van een hardnekkige, zeurende pijn die diep in de bil gelokaliseerd. Dit kan wijzen op een overbelasting van de diepe bilspieren. De pijn steekt  tijdens het sporten de kop op en is moeilijk door de behandelaar vast te stellen. Aan de hand van pijn tijdens het rekken is deze diagnose het beste te stellen. De behandeling bestaat in dit geval uit langdurig, herhaald rekken en eventueel massage van de aangedane spier.

 

Ontstaan van pijn in de bilspieren?

Verhoogde ricisco factoren op bilspier klachten:

    • Te weinig spierkracht of lenigheid van de bilspieren en aangrezende gebieden (heup, been, rug, bekken). Dit zorgt vaak voor een verkorte hamstring.
    • Verschil in lengte tussen beide benen.
    • Overgewicht.
    • Omgevingsfactoren, zoals ondergrond, weersomstandigheden.
    • Een plotselinge, drastische verhoging van de training vormt tevens een risico. Ook bepaalde trainingsvormen, zoals springen en heuveltraining zijn berucht.
    • Een verkeerde looptechniek. Voor alle sporters die veel lopen is dit zeer belangrijk.
    • Daarnaast speelt verouderde of verkeerde schoeisel vaak een rol.

Doortrainen of rust nemen?
In sommige gevallen is aan te raden om door te trainen en bij sommige klachten is het zeer af te raden om door te trainen en kun je beter rust nemen. Dit hangt geheel van de precieze klacht af.

Alternatieve training
Mocht je last hebben van een blessure en toch willen sporten zijn er verschillende andere trainingsvormen te bedenken. Fietsen, zwemmen en cardiofitness, dit zijn activiteiten met weinig belasting op de bilspieren.

Professionele behandeling
Gaan de klachten niet binnen afzienbare tijd weg raden wij je aan om direct een specialist in te schakelen. Ook wanneer u twijfelt over de ernst van de blessure, is het verstandig een huisarts of fysiotherapeut te raadplegen. Loop niet te lang door met ernstige bilpijn.

Voorkomen van bilspier pijn?

Het is heel belangrijk dat de bilspieren warm zijn voor je begint met sporten. Dus begin altijd met een rustige warming-up voor het sporten. Als de bilspieren warm zijn is de kans op een blessure vele malen kleiner. Daarnaast raden we aan de bilspieren op te rekken en te trainen door middel van eenvoudige bilspier oefeningen.